Türk Telekom Blog

30.09.2024 Teknoloji

e-İmza Nedir? e-İmza Nasıl Alınır?

Ümit Önal

Türk Telekom İçerik Ekibi

Dijital çağın gelişim göstermesiyle beraber kimlik doğrulama ve belge imzalama işlemleri de artık dijital ortama taşınıyor ve bu nedenle "e-İmza nasıl alınır?" da araştırılan konulardan. Geleneksel yöntemler yerini daha güvenli, hızlı ve çevre dostu çözümlere bırakıyor ve mobil imza teknolojisi bireyler ya da kurumlar için vazgeçilmez bir hal alıyor. e-İmza; yalnızca dijital dünyada yasal geçerliliği olan imzalar atabilmenin yanı sıra veri bütünlüğünü koruyarak belgelerin güvenliğini de sağlıyor.

e-İmza Nedir ve Ne Amaçla Kullanılır?

Dijital çağın gerekliliğinden biri olan “e-İmza nedir ve e-İmza nasıl alınır?" konusu merak ediliyor. Elektronik imza ve mobil imza olarak da bilinen dijital ortamda belge ve dosyaların doğruluğunu, bütünlüğünü ve kimlik doğrulmasını sağlayan bir teknoloji olan " “e-İmza nasıl çıkarılır?” konusu önem taşıyor. Fiziksel imzanın dijital dünyadaki karşılığı olarak düşünülen mobil imza hem bireylerin hem de kurumların güvenli bir şekilde dijital işlemler gerçekleştirmelerine olanak tanıyor. e-İmza kriptografik algoritmalar kullanılarak oluşturuluyor ve bu imza bir anahtar çiftini içeriyor.

Bir özel anahtarın gizli tutulduğu ve bir açık anahtarın herkese açık olarak sunulduğu e-İmzada kullanıcı bir belge imzalarken özel anahtarını kullanarak imza oluşturuyor ve bu imza belgenin içeriğine bağlı olarak yerleştiriliyor. Böylelikle imzalanan bir belgenin içeriği değiştirildiğinde imza geçersiz hale getiriliyor ve belge sahteciliğine karşı da koruma sağlıyor. “e-İmza ne işe yarar?” konusunda ise kullanım alanının oldukça geniş olduğu söylenebilir. Dijitalleşen dünyada pek çok farklı sektörde yaygın olarak kullanılan e-İmzanın kullanım amaçları şu şekilde:

  • Bir kişinin kimliğinin dijital ortamda doğrulanmasını sağlıyor ve özellikle devlet kurumları ile yapılan işlemlerde kimlik doğrulamanın güvenli ve hızlı bir şekilde yapılmasına yardımcı oluyor.
  • Fiziksel imzanın sahip olduğu yasal geçerliliği dijital ortamda gösteriyor. Böylelikle dijital belgelerin yasal olarak bağlayıcı hale gelmesi mümkün oluyor. Örneğin sözleşme, başvuru ya da resmi yazışmalar e-İmza ile imzalanarak yasal statü kazandırılıyor.
  • Mobil imza ile imzalanan bir belgenin içeriğinin değişmediğini garanti ediyor. Böylelikle belgelerin sahteciliğe karşı korunması ve tarafların güvenle işlem yapması da sağlanmış oluyor.
  • Fiziksel imza süreçleri zaman alıcı olabileceği için posta ya da kargo gibi ek maliyetler, mobil imza ile ortadan kalkıyor. e-İmza ile bu süreçler dijital ortamda saniyeler içinde tamamlanıyor ve böylelikle hem zamandan hem de maliyetten tasarruf ediliyor.
  • e-İmza kullanımı kağıt tüketimini azaltarak çevre dostu bir alternatif de sunuyor. Dijital belgelerin imzalanması ve saklanması kâğıt israfını önlüyor ve sürdürülebilirlik açısından da avantaj sağlıyor.

Günümüzde mobil imzanın önemi giderek artıyor. “Kurumsal e-İmza nasıl alınır?” yanı sıra bireysel amaçlarla da mobil imza alma adımları atılıyor. Hem güven hem de pratik bir çözüm olarak görülen “kurumsal ve bireysel e-İmza nasıl alınır?" yöntemleriyle uzaktan çalışma ve dijital iş süreçlerinin yaygınlaşması sonucu e-İmzanın kullanım alanı da genişliyor.

e-İmza Nasıl Alınır?

Dijital dünyada kimlik doğrulama ve belge imzalama işlemlerinin güvenli bir şekilde yapılmasını sağlayan önemli bir teknoloji olan “Ücretsiz e-İmza nasıl alınır?” konusu önem taşıyor. Türkiye'de mobil imza almak oldukça basit ve birkaç adımdan oluşan bir süreci barındırıyor. “e-İmza nasıl kurulur?” konusu birkaç adımla gerçekleştirilebiliyor.

1. e-İmza Başvuru Merkezi Seçimi

Mobil imza almak için öncelikle yetkili bir e-İmza sağlayıcısından birini seçmeniz gerekiyor. Örneğin “e-İmza nasıl alınır e-devlet?” üzerinden bu işlemi gerçekleştirebiliyorsunuz. e-devletin web sitesi üzerinden kimlik doğrulama yapmanızın ardından başvuru formunu doldurarak istenilen ödemeyi yapmanız gerekiyor. Bunun ardından güvenli ve kullanılabilen mobil imza alınabiliyor.

Bunların yanı sıra “Şirket adına e-İmza nasıl alınır?” konusunda Türk Telekom üzerinden de gerekli desteği alabilmeniz mümkün. Türk Telekom mobil imza servisi ile birkaç adımda pratik ve hızlı bir şekilde imzalarınızı alabiliyorsunuz.

2. Gerekli Belgelerin Hazırlanması

Mobil imza başvurusu yaparken belirli belgeleri hazırlamanız gerekiyor. e-İmza için gerekli belgeler temelde kimlik kartı, pasaport ya da sürücü belgesi fotokopisi, seçtiğiniz e-İmza sağlayıcısının başvuru formu ile adresinize kayıtlı güncel bir fatura ya da ikametgah belgesi. Bunun yanında kurumsal başvurularda ek olarak şirket yetki belgesi, ticaret sicil örneği gibi bazı ek belgelerde talep edilebiliyor. e-İmza için gerekli evraklar tamamlandıktan sonra bunları ilgili e-İmza sağlayıcısına iletmeniz önem taşıyor.

3. e-İmza Sertifikasının Teslim Alınması ve Aktivasyonu

Başvuru ve belgeleriniz onaylandıktan sonra size özel bir mobil imza sertifikası oluşturuluyor. Bu sertifika size teslim ediliyor ve bir USB token ya da akıllı kart ile sizlere gönderiliyor. Sertifikayı teslim aldıktan sonra “e-İmza nasıl kullanılır?” sorusunun yanıtı ise şöyle; ilk olarak bilgisayarınıza kurulum yapmanız ve mobil imza sertifikanızı aktifleştirmeniz gerekiyor. Kurulum tamamlandıktan sonra “e-İmza nasıl görünür?” konusunda küçük bir imza ikonu ya da işaretleme görünebiliyor. Kullanımı oldukça basit olan “e-İmza nasıl atılır?” konusunda ise imzalamak istediğiniz dijital belgeyi açarak e-İmza yazılımını kullanmanız ve imza işlemini başlatmanız gerekiyor.

Belge üzerinde imzalanacak alanı seçerek e-İmzanın bulunduğu USB token ya da akıllı kartı bilgisayarınıza bağlamanız yeterli. İmzanızı atarken sizden özel anahtarınızı doğrulamanız isteniyor. Bir PIN kodu ya da şifre ile yapılabilecek doğrulama sonrasında mobil imzanız belgenize ekleniyor ve belge imzalaması tamamlanmış oluyor. Belgelerin güvenli ve yasal olarak bağlayıcı bir şekilde imzalanmasını sağlayan bu imzayı Türk Telekom üzerinden alabilirsiniz.